Vilket bra trÀningspass den rutinerade herren Dokki gjorde idag, super verkligen! Perfekt draglÀge och dÄ Àr rörelserna sÄ mycket lÀttare att göra!
Och halleueja Ă€ven piruetterna 🙌

Jag hjĂ€lper mĂ„nga elever som upplever att deras hĂ€star Ă€r sega eller Ă€r bakom skĂ€nkeln. Det finns sjĂ€lvklart hĂ€star som Ă€r lite mer energifattiga men oftast handlar det om att de Ă€r bakom skĂ€nkeln. Kan bero pĂ„ mĂ„nga orsaker men mĂ„nga ryttare klĂ€mmer med bena och dĂ„ slutar hĂ€starna lyssna. Elin sa alltid en kommentar till mig nĂ€r hon hjĂ€lpte mig nĂ€r jag var mindre ”klĂ€mmer du pĂ„ kaviarstuben hela tiden sĂ„ tar den slut!” Haha samma med hĂ€star, anvĂ€nd bena istĂ€llet nĂ€r det behövs och sedan bort med dom. HĂ€starna ska springa av sig sjĂ€lva nĂ€stan och hela tiden tĂ€nka framĂ„t.

NÀr jag rider fram Àr det lÀtta vÀgar och mycket raka spÄr, tester gas och broms direkt för Àven om jag joggar ska de svara alert. Inga rörelser innan de Àr framför skÀnkeln Àr min regel till mig sjÀlv. Ibland behöver jag pÄminnas om det ocksÄ att ha tÄlamod för det blir svÄrare ju mer krumelurer som ska göras.
Jag vet sjÀlv nÀr jag har svÄrt att komma ur ex en passage, jag blir stressad/orolig och börjar klÀmma. HÀsten börjar piaffa och vi kommer ingenstans. DÀr ska jag istÀllet rida ur problemet framÄt och tÀnka lÄnga ben och behÄlla lugnet och sitsen. Vi ryttare tappar oftast hÄllningen nÀr problemen kommer, och gör dÄ det hela Ànnu svÄrare för hÀsten.

Kommentera